MARKETING SI COMUNICARE. EFECTUL DIDEROT

Efectul Diderot este un fenomen social referitor la bunuri de consum, care postulează că, forma, din punct de vedere cultural, defineşte grupurile coezive (coerente).
Termenul a fost inventat de către antropologul şi savantul in modele de consum, GrantMcCracken în 1988. Fenomenul poarta numele filosofului francez Denis Diderot (1713-1784), primul care a descris efectul într-un eseu.
Efectul Diderot este rezultatul interacţiunii dintre obiecte în termeni de „completari ale produsului” sau „unităţi de Diderot” şi consumatori.
O unitate Diderot este un grup de obiecte care sunt considerate a fi complementare din punct de vedere cultural (in raport unul fata de celalalt). De exemplu, articole de îmbrăcăminte, mobilier, vehicule, etc.
McCracken spune ca este puţin probabil ca un consumator sa-si schimbe viziunea despre o unitate preferata Diderot si sa tinda spre o unitate care ar putea fi, in aparenta, reprezentarea “eu-lui” sau social (rolului sau in societate). Oricum, daca se achizitioneaza un obiect deviant/divers de unitatea preferata Diderot , el poate “provoca” consumatorului efectul schimbarii spre o alta unitate Diderot.
Efectul a fost descris pentru prima data de Diderot in eseul “Regrets on Parting with My Old Dressing Gown” („Regret despartirea de vechea mea mantie”). El vorbeste despre faptul cum si-a transformat studioul aglomerat, usor haotic, dar simpatic – in unul meticulos ordonat, frumos si serios.
Motivul pentru aceastei transformari a fost o eleganta mantie stacojie, primita in dar de la un prieten. Mantia noua s-a ciocnit cu studioul vechi si dezordonat si l-a facut pe Diderot sa schimbe imaginea studioului: întâi a schimbat masa, apoi tapiseria şi în cele din urmă toată mobila şi interiorul, până când toate s-au potrivit cu mantia elegantă.
Efectul Diderot este exploatat astazi de expertii in comunicare. In mesajele publicitare, adeseori, produsul propus spre vanzare este integrat intr-o gama de valori pe care clientii-target le recunosc si le considera ca si „proprii”. In acest mod specialistii in marketing conving clientii sa achizitioneze produsul, iar mai apoi accesorii sau produse complementare acestuia. Este o modalitate de a spori vanzarile, de a largi gama de produse si de a transmite potentialilor clienti impresia de ceva „propriu”, ceva ce le apartine, ceva ce face parte din valorile „eu-lui” lor.

Acest articol a fost publicat în Sales Art și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s